Weet jij wat je online achterlaat?

7 maart 2019

Door het toenemende computer- en social mediagebruik hebben mensen tegenwoordig steeds meer wachtwoorden. Veel zaken regel je tegenwoordig digitaal zoals bank- en overheidszaken, en daarnaast hebben veel mensen een of meerdere social media accounts. Ook het gebruik van een digitaal fotoalbum komt steeds vaker voor. Waar vroeger oude foto’s in een schoenendoos zaten, staan ze tegenwoordig steeds vaker “in the cloud”.

Wanneer iemand overlijdt kan het moeilijk zijn om al deze wachtwoorden te achterhalen, waardoor het account blijft voortbestaan. Het kan erg confronterend zijn wanneer er bijvoorbeeld een melding van Facebook komt dat iemand jarig is, terwijl deze persoon is overleden.

Wat kun je doen om het jouw nabestaanden zo makkelijk mogelijk te maken?

Er zijn verschillende manieren om je digitale nalatenschap vast te leggen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een boekje of een document aan te maken. Daarin kun je beschrijven welke online accounts er zijn en wat je wensen zijn voor deze accounts als je er niet meer bent. Bij social mediasites kun je vaak aangeven wat er met je profiel moet gebeuren na overlijden. Zo heeft Facebook de optie om een contactpersoon aan te wijzen die beslist wat er met je profiel gebeurt na een overlijden. Het profiel kan verwijderd worden, maar kan ook worden omgezet naar een herdenkpagina.

Naast het zelf bijhouden van de wachtwoorden, kun je er ook voor kiezen om een codicil te maken. Een codicil is een handgeschreven document waarin je jouw wensen vast kunt leggen omtrent je roerende zaken (boeken, kleding etc.) en je digitale nalatenschap. Een codicil moet handgeschreven zijn en voorzien zijn van een datum en een handtekening (anders is het niet geldig). Het is raadzaam om zo’n document te bewaren op een plek waar je nabestaanden het snel kunnen vinden. Voeg het bijvoorbeeld bij een uitvaartpolis, of bij een lijst waarin de wensen staan beschreven voor de uitvaart.

Net als bij je normale nalatenschap kun je er ook voor kiezen om je digitale nalatenschap vast te laten leggen in een testament. Een testament voorkomt ruzie en onenigheid, en zorgt ervoor dat jouw wensen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Een nadeel van een testament is echter wel dat het wat moeilijker aan te passen is. Je moet hiervoor opnieuw naar de notaris en daar zijn vaak kosten aan verbonden. Sommige websites zijn zo ingesteld dat er na een bepaalde periode een nieuw wachtwoord moet worden gekozen. Het is dan fijn als dit wachtwoord direct kan worden bijgewerkt in je document. Een praktische oplossing is het aanmaken van een digitale kluis. Het wachtwoord van de digitale kluis kan worden opgenomen in het testament, maar de kluis blijft bij leven toegankelijk zodat wachtwoorden aangepast kunnen worden.

Zijn er naar aanleiding van dit artikel vragen, of wil je hulp bij het in kaart brengen van je digitale nalatenschap? Of wil je weten hoe je bijvoorbeeld een contactpersoon aan kan wijzen op Facebook? Neem gerust contact met ons op!

‘Koffiedrinken met de notaris’ dinsdag 16 april in Heemskerk

Veel mensen hebben vragen over uitvaart en erfrecht. Toch is de drempel om naar een uitvaartonderneming of een notaris te gaan soms best hoog. Daarom organiseren wij in een informele sfeer, onder het genot van een kopje koffie, een bijeenkomst waarin u vragen kunt stellen aan notaris Muller van Janssen & Van Commenée Notarissen en Ledenconsulent...