Werken in coronatijd

Toen in maart de eerste maatregelen aangekondigd werden door minister-president Rutte en het RIVM, was dat behoorlijk ingrijpend. Niet alleen voor de nabestaanden die wij van dienst zijn maar ook voor ons, achter de schermen, veranderde er nogal wat. Over de verandering in de uitvaarten leest u meer op de volgende pagina. Op deze pagina vertellen wij graag wat meer over de impact die dit op onze dagelijkse bedrijfsvoering heeft.

Het belangrijkste thema was natuurlijk: veiligheid. Voor ons verzorgingsteam bijvoorbeeld. Zij halen de overledenen op en moeten dus, als het een coronapatiënt betreft, goed beschermd hun werk kunnen doen. Daarvoor moesten snel de goede materialen in huis worden gehaald.

Gastdames en –heren en uitvaartbegeleiders moeten tijdens het afscheid voldoende afstand kunnen nemen. Inmiddels staan in alle uitvaartcentra hekjes om de afstand van 1,5 meter te kunnen waarborgen.

Uitvaartbegeleiders mogen niet meer naar nabestaanden toe om de uitvaart te bespreken; dit gaat telefonisch of via beeldbellen. Hetzelfde geldt voor de Nazorg en voor het Steunpunt voor Leden.

Overuren voor de IT afdeling

En iedereen moet vanuit huis werken. Voor veel mensen kon dit al, maar onze IT afdeling draaide overuren om dit nu voor iedereen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld als u belt met ons kantoor, wordt de telefoon thuis opgenomen zonder dat u daar iets van merkt. Al deze dingen (en nog heel veel andere) moesten in korte tijd geregeld worden.

Daardoor worden er in de automatisering meteen grote stappen gezet. Omdat er zo weinig mensen aanwezig mogen zijn bij een uitvaart, wilden wij het graag mogelijk maken om afscheidsdiensten die plaatsvinden in onze uitvaartcentra uit te zenden via een livestream, zodat mensen die niet bij de uitvaart aanwezig kunnen zijn, toch kunnen meekijken en meeleven.

Livestream

Verhaal van onze audio-videomedewerker Frank:

“Nadat alle coronamaatregelen bekend waren gemaakt en wij intern besloten hadden dat we zo snel mogelijk een livestreammogelijkheid wilden aanbieden aan onze klanten, ben ik het internet opgegaan om uit te vinden wat daar allemaal voor nodig is.

Veel mensen weten YouTube al te gebruiken voor het kijken van filmpjes of voor het luisteren naar muziek. Maar zelf een filmpje plaatsen, en zeker een livestream, is een ander verhaal en het kostte me aardig wat tijd voor ik alle kennis bij elkaar had en alle accounts en instellingen had aangemaakt. Toen was het tijd voor een proefopname. Best een gekke ervaring, want ik moest een half uur vol gaan praten tegen een camera terwijl een paar collega’s thuis naar mij zaten te kijken.

De vuurdoop was in ons uitvaartcentrum in Purmerend: ik had alle apparatuur mee en daar gingen we. Wat een geweldige ervaring is dat, als al je voorbereidingen op hun plek vallen en het resultaat er is! Inmiddels hebben we al een vaste installatie in ons uitvaartcentrum in Wormerveer. Die is nog stabieler en is zelfs vanuit huis te bedienen. Lang leve de moderne techniek!