Natuurbegraven

In 2020 is vlakbij Alkmaar natuurbegraafplaats Geestmerloo geopend. Het is in Noord-Holland de enige begraafplaats die alleen eeuwigdurende graven uitgeeft.

Geestmerloo

Bij Geestmerloo kies je zelf een plekje uit die bij je past. Dat plekje kan je overigens bij leven al reserveren, zodat je zeker weet dat deze voor jou bewaard blijft. De natuur krijgt hier alle ruimte waardoor het recht doet aan de overledenen en troost biedt aan degenen die zijn achtergebleven. Vanwege de grote diversiteit aan flora en fauna is de begraafplaats een prachtige en waardige plek om te herdenken, te wandelen en tot rust te komen.

Om de natuur niet te belasten wordt er zorgvuldigheid gevraagd bij de keuze van materialen die gebruikt worden voor de uitvaartkist en de kleding van de overledene. Voor de markering van het graf mag men een houten boomschijf plaatsen die langzaam weer wordt opgenomen in de natuur.

Kosten

Afhankelijk van de plek die je kiest kost een 1 persoonsgraf maximaal € 5.000,00. Dit bedrag mag eventueel in termijnen worden betaald.

Ter vergelijking; in de regio wordt voor 20 jaar grafrecht gemiddeld € 2.300,00 gerekend en kan men deze rechten telkens, tegen betaling, verlengen.

Verzekering

De vergoeding verschilt per verzekeraar. Wat wij tot nu toe hebben ervaren is dat als het graf wordt aangekocht voorafgaand aan het overlijden, de verzekeraars niet direct tot vergoeden overgaan. Daarom het advies om de nota goed te bewaren. Het is noodzakelijk deze in te dienen na overlijden. De meeste verzekeraars hebben een maximale vergoeding voor de aankoop van een graf gereserveerd. Dit verschilt per verzekeraar en per woonplaats. Het verschil met de werkelijke kosten vraagt een eigen bijdrage.

Op https://www.natuurbegraafplaats-geestmerloo.nl/ is alle informatie rondom natuurbegraven te vinden. Wil je weten hoe het in jouw specifieke situatie zit, vraag dan een gesprek aan met een van onze collega’s.

Rondleiding

In november starten wij met het geven van rondleidingen bij Geestmerloo. U krijgt dan een rondleiding over de begraafplaats en een presentatie over zaken die je vooraf al kunt regelen voor een uitvaart. Onder het genot van een kopje koffie of thee is er ruimte om na te praten en vragen te stellen. U kunt zich hiervoor opgeven door een mail te sturen aan: steunpunt@uitvaartvereniging.org

Wilt u meer weten over natuurbegraven bij u in de buurt? Neem gerust contact op met het Steunpunt voor Leden en wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden binnen de regio.

Persoonlijke ervaring

Het is mei als ik de uitvaart van een te jong overleden vrouw mag begeleiden.

Op de dag van de uitvaart hangen in het hofje waar ze wonen, alle vlaggen halfstok en bij vertrek vanuit huis vormen de buren een erehaag. De ceremonie in de aula is persoonlijk, hartverwarmend en emotioneel. Een waar eerbetoon aan de overledene en de liefde waarmee zij omringt was.

Bij aankomst op natuurbegraafplaats Geestmerloo staat het kippenvel op mijn armen als ik de enorme erehaag zie staan. Als de dragers met de uitvaartkist en de familie door de haag lopen begint een koor zacht te neuriën; “we’ll meet again”. Wat een troost en kracht gaat daarvan uit.

Rondom het graf ligt een ware bloemenzee. Wat heeft deze vrouw veel voor anderen betekend. Dat blijkt ook uit de woorden die gepland en onverwacht nog worden gesproken aan het graf. Ik voel meer dan ik kan uitleggen; nu is het pas rond. Hier is ze op haar plekje. Zelf uitgekozen door haar dierbaren, vlakbij een bankje zodat ze nog vaak bij haar kunnen zitten. They’ll meet again.