Hospices en opleidingen te gast in uitvaartcentrum

Als mensen in een Hospice worden opgenomen, betekent het dat de laatste levensfase is ingegaan. In een huiselijke sfeer worden zij en hun dierbaren zoveel mogelijk ontlast en professioneel verzorgd. In deze fase komen ook de vragen over het afscheid naar boven. Want hoe gaat dat eigenlijk? Wat kan er allemaal en waar krijgen we allemaal mee te maken? De medewerkers en vele vrijwilligers van het Hospice zijn vaak, naast de familie, het eerste aanspreekpunt. Zij weten uiteraard alles over de gang van zaken binnen het Hospice, maar hoe een uitvaartorganisatie werkt, wat zij kunnen betekenen en wat alle mogelijkheden zijn rondom ‘afscheid nemen’ is meestal minder bekend.

Associatie Uitvaartverzorging en Uitvaartverzorging IJmond nodigen daarom met grote regelmaat medewerkers en vrijwilligers van de Hospices uit op onze uitvaartcentra. Ze krijgen een rondleiding en een lezing over de laatste verzorging van een overledene en uitleg over zaken die men moet en kan regelen rondom een uitvaart.

De reacties zijn altijd heel positief. ‘Wat mooi dat dit kan’, ‘wat een prettige ruimte’ of ‘wat fijn dat ik dit nu weet’. Door deze mooie samenwerking kunnen zij uiteindelijk hun gasten geruststellen en beter voorbereiden op hun afscheid.

Deze lezingen met eventuele rondleiding geven we ook aan leerlingen van diverse zorgopleidingen in onze omgeving of (op hun niveau) aan leerlingen van basisscholen en middelbare scholieren.

Ronald van Leeuwen, manager verzorgingsteam

Wist u dat…

• De Vraagbaak weer is begonnen? In onze uitvaartcentra in Alkmaar (op maandag), Heerhugowaard op maandag), Purmerend (op dinsdag) en IJmuiden (op woensdag) is 1x per week de mogelijkheid om zonder afspraak binnen te lopen om al uw uitvaartgerelateerde vragen te stellen. Op alle genoemde dagen zijn wij aanwezig van 10.00 tot ­12.00 uur.
  • U een wensenlijst kunt invullen via onze website? En dat u deze steeds kunt aanpassen als uw wensen veranderen?
  • Het plastic waarin dit ledenmagazine verpakt zit, van suikerriet gemaakt is? Dat betekent dat de productie ervan heel milieuvriendelijk is. Weggooi­advies: bij het restafval (dus niet bij het GFT en ook niet bij het plastic).
  • Wij een nieuwe natuurlijke uitvaartkist in ons assortiment hebben? Deze uitvaartkist is vervaardigd uit natuurlijke materialen, en bevat geen lijm, schroeven of andere grondbelastende materialen.