Hoe deden ze dat vroeger?

Hoewel de telefoon al in de 19e eeuw werd uitgevonden, heeft het nog lange tijd geduurd voor dat er echt een netwerk beschikbaar was waarmee je kon bellen en gebeld kon worden. Pas in de jaren 60 van de 20e eeuw was er een breed telefonienetwerk in Nederland. Ook de bezorging van post ging er in de 19e en 20e eeuw heel anders aan toe. Het duurde vaak meerdere dagen voordat de post aankwam. Je vraagt je tegenwoordig wel eens af “hoe deden ze dat vroeger toch?”

Men gebruikte toen andere middelen om mee te communiceren. Wie nu wel eens langs een molen rijdt zal waarschijnlijk een prachtig stuk erfgoed zien. Maar al eeuwenlang wordt de molen ook gebruikt om boodschappen mee over te brengen. Op de foto hieronder is te zien hoe de molens in rouwstand staan. De wieken van de molen worden in rouwstand gezet als een bekende van de molenaar is overleden. De wieken staan niet recht in het midden, maar iets naar rechts. Daarnaast wordt de molen vaak gedraaid in de richting van het huis van de overledene.

Molens in rouwstand

Wist u dat…

• Kinderen tot 18 jaar vanzelf lid zijn als hun ouders lid zijn? Vanaf 18 jaar kunnen zij zelf lid worden. Bijvoorbeeld via deze pagina op de website.
  • Wij af een toe een digitale nieuwsbrief sturen, dus dat het zinvol is om uw
    e-mailadres aan ons door te geven? Mail naar steunpunt@uitvaartvereniging.org of gebruik het contactformulier.
  • U adres wijzigingen of wijzigingen in persoonsgegevens heel makkelijk door kunt geven via de website? Gebruik ook hiervoor het contactformulier.