Hoe deden ze dat vroeger?

Al eeuwenlang wordt het vervoer van overledenen op verschillende manieren verzorgd. Een aantal van deze manieren wordt hedendaags nog steeds gebruikt. De oudste vorm van het vervoeren van de overledene is dragen. Destijds waren er nog geen verharde wegen waardoor dragen de enige optie was. Omdat dit in sommige gevallen uiterst intensief was, werd er al snel gekeken naar alternatieve mogelijkheden. Een daarvan was vervoer met paard en wagen. Op 14 maart 1647 overleed Prins Frederik Hendrik van Oranje Nassau in Den Haag. De plaats van overlijden was te ver weg van de Nieuwe kerk in Delft, dragen was dus vrijwel geen optie. De oplossing werd gevonden door van een draagbaar een rijdende wagen te maken en zo ontstond de koets voor het vervoer van overledenen.

Tegenwoordig wordt voor het vervoer van de overledene niet vaak meer gekozen voor een koets met paarden ervoor. Wel zijn er tegenwoordig prachtige alternatieven te vinden. Zo hebben wij op onze locatie in Purmerend een prachtige loopkoets. Deze loopkoets kan worden ingezet bij het vervoer van de overledene vanaf het uitvaartcentrum naar het naastgelegen crematorium of de begraafplaats. De loopkoets kan worden gereden door dragers, maar uiteraard mag de familie ook zelf de loopkoets verrijden. Het is een waardige en mooie manier om de overledene mee te nemen op zijn of haar laatste reis, zonder hoge fysieke inspanning en uiteraard is dit ook een zeer duurzame manier van vervoer want er komt geen auto aan te pas.

Wilt u meer weten over de loopkoets in Purmerend en de mogelijkheden? Neem gerust contact op. Bent u nieuwsgierig geworden naar de eerste koets waarover wij hierboven schreven? De afbeeldingen van de eerste koets zijn te zien op de website van het Rijksmuseum. Via deze link vind u meer informatie: https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/RP-P-OB-81.634-30

Loopkoets

Wist u dat…