De Vraagbaak

12 mei 2023

Opgewekt komt het echtpaar binnen. ‘Klopt het inderdaad dat we bij u terecht kunnen met allerlei vragen? We hebben geen afspraak, ik hoop dat dat geen probleem is?’ vraagt de dame. Ik stel ze gerust en na het inschenken van een vers kopje koffie vraag ik wat ik voor ze kan betekenen.

Graag willen ze weten of ze met hun verzekering een vergoeding krijgen wanneer ze voor een graf op een natuurbegraafplaats kiezen. Er komt een dikke ordner op tafel waarin, onder andere, de papieren van de verzekeraar zitten. Omdat elke verzekering een andere dekking heeft, is het verstandig dit op voorhand uit te zoeken. In dit specifieke geval zal de verzekeraar een bijdrage leveren aan de kosten maar niet 100% vergoeden. Omdat ik ook oude polissen zie, zoeken we meteen uit bij welke verzekeraar deze nu zijn onder gebracht en vragen we de actuele overzichten op.

Dan vertelt meneer dat hij zich zorgen maakt over hun administratie. Hij wijst naar de dikke ordner “daarvan heb ik er thuis nog veel meer”. Doordat ze niet goed weten wat er wel of niet bewaard moet worden, hebben ze zelden wat weggegooid. “En nu zien we door de bomen het bos niet meer”. Zijn vrouw verzucht nog “en dan weet jij nog redelijk goed wat in welke map zit, ik zou het allemaal niet kunnen vinden als jij er niet meer bent”. Ik vertel hen dat wij goede ervaringen hebben met Marianne Winter van The Organizing Company. Door haar ervaringen kan zij in korte termijn het overzicht terugbrengen. En omdat ze lid zijn van de uitvaartvereniging kunnen zij gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek krijgen. Mochten ze dan gebruik willen maken van haar diensten dan krijgen als lid nog 10% korting. Na een korte blik over en weer volgt een kordate beslissing: “Maakt u maar een afspraak voor ons”.

Na een korte rondleiding door het uitvaartcentrum gaan ze weer op huis aan met het mooie vooruitzicht straks weer een overzichtelijke administratie te hebben.

Inlopen zonder afspraak!

Bij de Vraagbaak kunt u binnenlopen zonder vooraf een afspraak te maken. Bijvoorbeeld met vragen op het gebied van ouder worden, zorg, sociaal welzijn en uitvaartzorg. Maar ook om de (financiële) haalbaarheid van uw uitvaartwensen te bespreken of om gewoon eens een kijkje te nemen in het uitvaartcentrum. De koffie staat voor u klaar.

Purmerend
Elke eerste dinsdag van de maand: Purmerweg 94 van 10.00 – 12.00 uur.

Zaandam
Elke eerste woensdag van de maand: Jan van Scorelstraat 9 van 10.00 – 12.00 uur.

‘Koffiedrinken met de notaris’ dinsdag 16 april in Heemskerk

Veel mensen hebben vragen over uitvaart en erfrecht. Toch is de drempel om naar een uitvaartonderneming of een notaris te gaan soms best hoog. Daarom organiseren wij in een informele sfeer, onder het genot van een kopje koffie, een bijeenkomst waarin u vragen kunt stellen aan notaris Muller van Janssen & Van Commenée Notarissen en Ledenconsulent...