Categorie: Nieuwsbrief

Er gaat iets veranderen…

Piet Oudega

Eind juni heeft onze ledenraad een belangrijk besluit over de toekomst genomen. Er zal veel veranderen, al blijft gelukkig ook veel hetzelfde. We vertellen daar hieronder graag meer over.

Zoals u weet zijn onze uitvaartvereniging en Coöperatie DELA Uitvaartverzorging al vele jaren samen aandeelhouder in Associatie & IJmond Uitvaartverzorging, formeel Uitvaartverzorging Noord-Hollandse Combinatie (UNC). Vorig jaar liet DELA ons weten graag de resterende aandelen van ons over te willen nemen. DELA wil landelijk haar dienstverlening vanuit de eigen organisatie aanbieden. Doordat DELA in 2021 Yarden heeft overgenomen, kwam er versnelling in het realiseren van deze ambitie. Met het oog op het volledig realiseren van dit doel heeft DELA het initiatief genomen tot gesprekken over het overnemen van de resteren de aandelen. Tussen ons bestuur, DELA en de directie van UNC is daar uitvoerig over gesproken. Uiteindelijk heeft dit geleid tot afspraken waar onze ledenraad de goedkeuring aan heeft gegeven.

Hoe ziet de toekomst eruit? Het uitvaartbedrijf UNC zal per 1 januari 2023 worden overgenomen door DELA. De naam Associatie & IJmond zal nog een flink aantal jaren zichtbaar behouden blijven, zodat het bedrijf herkenbaar blijft voor onze leden.

Voor de leden van onze vereniging blijft veel hetzelfde. De vereniging blijft bestaan en blijft zich inzetten voor de leden. De ledenconsulent wordt overgenomen door DELA en kan hiermee haar werk voor de leden voortzetten. Het magazine, dat u nu leest, blijft verschijnen, nu met steun van DELA. Het Goededoelenfonds van onze vereniging blijft bestaan en hier zal DELA ook aan bijdragen. De kwaliteit van dienstverlening blijft gewaarborgd. De normen die DELA hieraan stelt zijn vergelijkbaar met die van UNC. Ons bestuur heeft er het volste vertrouwen in dat de kwaliteit van dienstverlening van hoog niveau blijft.

Een pluspunt is ook: DELA biedt ook andere voorzieningen, zoals verzekeringen en spaarproducten. Waarmee zij een breed palet van diensten aanbiedt rondom de uitvaart en om de draad van het leven weer op te pakken.

Een andere belangrijke verandering is de ledenkorting. Ieder jaar werd de ledenkorting opnieuw vastgesteld. Het bestuur is met Coöperatie DELA overeengekomen dat we meerjarig een vaste ledenkorting zullen hanteren. De hoogte van deze korting bedraagt 400 euro voor leden van onze vereniging wanneer zij de uitvaart onderbrengen bij DELA. Hiermee bieden we ook op dit vlak continuïteit aan onze leden.

Het totale pakket is dermate positief dat ons bestuur de ledenraad heeft geadviseerd op het bod van DELA in te gaan. Eind juni heeft de ledenraad hier zijn akkoord voor gegeven. Momenteel worden de afspraken uitgewerkt in officiële overeenkomsten.

U ziet: er zijn veranderingen, maar één ding blijft staan als een huis: onze vereniging blijft zich volop inzetten voor de 30.000 leden. Een waardige en betaalbare uitvaart voor iedereen is en blijft ons streven.

Piet Oudega,
Voorzitter.

Filed under: Nieuwsbrief

‘Urn to Be’; een laatste huisje voor de as van een overleden dierbare

Urn to be

Eén maand na een crematie kunnen nabestaanden de as van hun dierbare ophalen bij het crematorium. Deze wachtperiode geeft hen de tijd te bedenken wat ze met de as willen doen. Uitstrooien, verwerken in een mooi sieraad, bijzetten in een graf of urnenmuur of thuis een mooi plekje geven.

Daniëlle van Assema van ‘Urn to Be’ maakt verschillende soorten urnen. Robuust, dikwandig, groot of klein, geschikt voor binnen of buiten. Door de raku-stooktechniek die wordt gebruikt, krijgt elke urn een eigen signatuur, wat heel goed past bij haar uitgangspunten ‘de schoonheid van imperfectie’ en ‘de uniciteit van een leven’. Daniëlle geeft workshops waarbij het mogelijk is zelf een urn te maken. Uiteraard kun je haar ook een opdracht geven voor het maken van een urn. Na een kennismakingsgesprek waar de wensen worden doorgesproken gaat zij aan de slag. Gedurende het maakproces is er steeds contact zodat er ruimte is voor kleine aanpassingen. En zo ontstaat in nauwe samenwerking een uniek laatste huisje voor de overledene.

De uitvaartvereniging geeft aan haar leden, wanneer wij hen hebben begeleid bij de uitvaart, een raku gestookt hart als blijvende herinnering aan de verloren dierbare en als ‘hart onder de riem’ ter bemoediging.

Activiteitenoverzicht

De aankomende periode is er van alles te doen in onze uitvaartcentra. Hieronder vind u een overzicht van de activiteiten. Voor sommige activiteiten is het noodzakelijk om u aan te melden, deze activiteiten zijn aangemerkt met een *.

Aanmelden kan telefonisch op 0800-0375 of per mail: steunpunt@uitvaartvereniging.org

Woensdag 2 november
Informatieve open avond – Alkmaar

Woensdag 2 november
Allerzielen – Castricum

Donderdag 10 november
Koffiedrinken met de notaris – Castricum*

Zaterdag 19 november
Open dag uitvaartcentrum – Zaandam

Zondag 20 november
Rondleiding bij Geestmerloo met lezing over natuurbegraven en wat te regelen

Afscheid van Maggie Boode

Maggie Boode
Mariska van Aarst
Mariska van Aarst – ledenconsulent

Sinds 1 september heeft ledenconsulent Maggie een andere baan. Samen met Liesbeth Pauw heeft zij in 2018 aan de wieg gestaan van het ‘Steunpunt voor Leden’. Wij zijn haar dan ook dankbaar voor haar grote inzet en enthousiasme en wensen haar veel succes en plezier in haar nieuwe functie.

We zijn blij te kunnen vertellen dat Mariska van Aarst haar uren als ledenconsulent gaat uitbreiden en daarmee volledig invulling gaat geven aan alle werkzaamheden van de ledenconsulent.

De Vraagbaak: Inlopen zonder afspraak!

Een aantal keer per week kunt u bij ons binnenlopen zonder afspraak. De koffie staat klaar en u bent van harte welkom met al uw vragen of om een kijkje te nemen in een van onze uitvaartcentra op de volgende dagen tussen 10.00 en 12.00 uur:

Maandag: Alkmaar, Edisonweg 15
Dinsdag:
Purmerend, Purmerweg 94
Woensdag:
IJmuiden, Waalstraat 101

Sterrenlicht Heiloo

Sterrenlicht

Sinds enkele jaren ondersteunt ‘Het Goededoelenfonds’ van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond ‘Sterrenlicht Heiloo’. Dit wordt elk jaar eind oktober, begin november georganiseerd.

Bewoners van Heiloo waren dit jaar op 29 oktober van harte welkom om een kaarsje aan te steken in een zogenoemde candle bag ter gedachtenis aan iemand die ze zijn verloren of die op dit moment wat extra kracht kan gebruiken. Dit papieren windlicht kun je versieren met bijvoorbeeld een mooie tekening, liedtekst, gedicht of mooie woorden.

De verhalen die al schrijvend en tekenend ter tafel komen zijn ontroerend. Mensen die elkaar niet kennen, luisteren vol aandacht naar elkaar, delen ervaringen en bemoedigen elkaar daardoor. Ondertussen wordt er prachtige muziek gemaakt en is er koffie met wat lekkers. Een van de aanwezigen geeft aan dat het haar goed doet om op deze wijze haar vriendin te herdenken. Hoewel het verse verdriet er niet minder van is geworden voelt haar hart wel lichter.

Ook voor kinderen is het een mooie vorm; in het vertrouwde buurthuis Het Trefpunt, een windlicht mooi versieren en dan zelf (of met een beetje hulp) een kaarsje aansteken. Dat maakt dat er elk jaar aardig wat kinderen aanwezig zijn. Als alle kaarsjes branden wordt er een gedicht voorgedragen en wordt geprobeerd om onder woorden te brengen wat de kracht is van het samen gedenken.

Het Goededoelenfonds van Uitvaart- vereniging Associatie & IJmond ondersteunt personen of instellingen die zich – zonder winstoogmerk – bezighouden met ouderen- of terminale zorg, zingeving, verliesverwerking of rituelen en tradities. Kent u een project dat onze hulp goed kan gebruiken mail dan naar: goededoelenfonds@uitvaartvereniging.org of bel 075-6478747 voor verdere informatie.

Museum Tot Zover

Museum Tot Zover is gelegen op begraafplaats De Nieuwe Ooster in Amsterdam en informeert over uitvaartrituelen, biedt reflectie en geeft informatie over de dood in de breedste zin van het woord.

De dood leeft als onderwerp en veel mensen hebben vragen of willen ervaringen of gedachten delen. Veel mensen willen ook uitgedaagd worden om over het thema na te denken. Die rol past Tot Zover uitstekend en het museum is daarom ook veel groter dan alleen het fysieke museum. Zo is het museum een (virtueel) kenniscentrum, een ontmoetingsplek, een plek waar men leert over en reflecteert op dood, sterfelijkheid en het leven.

Tot 15 januari 2023 is de intieme tentoonstelling ‘Kwaadaardig mooi’ te zien. Zeven kunstenaars hebben vormgegeven aan hun ervaringen met kanker. Ze hebben zelf kanker (gehad), of het betrof hun partner of gezinslid. Met verschillende media brengen ze een veelheid aan verhalen in beeld. We leren over hun verdriet en hun worstelingen. We kijken mee naar het proces dat is ondergaan, naar de existentiële vragen die naar boven kwamen.

Door intieme en normaal gesproken onzichtbare verhalen te laten zien, draagt Kwaadaardig mooi bij aan de emancipatie van het zieke lichaam. Een kleine aanpassing van het collectieve beeld dat men van kanker en de kankerpatiënt heeft. Of zijn we zelfs bang om nieuwsgierig te zijn?

www.totzover.nl
Te bezoeken van woensdag tot en met zondag van 11.00 – 17.00 uur.

Wist u dat…

• u een wensenlijst kunt invullen via onze website? En dat u deze steeds kunt aanpassen als uw wensen veranderen? Als u nog geen inloggegevens heeft, kunt u deze aanvragen door een mail te sturen naar steunpunt@uitvaartvereniging.org o.v.v. uw voor- en achternaam, adres en emailadres. U ontvangt dan binnen enkele dagen een email met de inloggegevens.
  • u onze ledenconsulent kunt uitnodigen om een lezing te geven over welke zaken u nu al zou kunnen regelen voor uw uitvaart. Zij geeft tips, adviezen en voorbeelden over de mogelijkheden. Het minimaal aantal deelnemers is 10 personen; misschien is het een idee om dit met de kaartclub, buren of leesclub te organiseren?
  • wij onze rouwpost niet met PostNL versturen. Door met eigen koeriers te werken, worden de kaarten netjes en op een afgesproken tijd bij u thuis bezorgd.
  • op onze website een kostencalculator is toegevoegd. Zo kunt u in grote lijnen berekenen wat uw uitvaartwensen zouden kosten.
Filed under: Nieuwsbrief

De voordelen van een lidmaatschap

U bent lid van de Uitvaartvereniging Associatie & IJmond. Dit lidmaatschap biedt voordelen, waarvan wij enkele hieronder onder de aandacht brengen.

Het meest in het oog springt natuurlijk de ledenkorting op de uitvaart. Daarnaast is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan het Steunpunt voor Leden en het voeren van een persoonlijk adviesgesprek bij u thuis om uw uitvaartwensen vooraf in kaart te brengen en te berekenen wat deze wensen kosten.

Diensten voor Leden

Met een aantal dienstverleners hebben wij speciale afspraken gemaakt, waardoor u voordeliger bij hen terecht kunt dan zonder lidmaatschap.

Notariële diensten

Leden kunnen, gratis en zonder verplichtingen, per e-mail vragen stellen aan de notaris. Het e-mailadres voor de Zaanstreek is notaris@associatieuitvaart.nl en voor het IJmondgebied notaris@ijmonduitvaart.nl. Het gaat daarbij om vragen van algemene en informatieve aard die, zonder kennis van de specifieke situatie van het lid, door de notaris op eenvoudige wijze kunnen worden beantwoord. Uiterlijk de volgende werkdag heeft u per e-mail antwoord. Een tweede service die wij exclusief voor leden hebben kunnen regelen betreft een gratis testamentscan. Tijdens zo’n testamentscan wordt gekeken in hoeverre het testament dat u nu heeft, nog voldoet aan uw wensen en aan de regelgeving van dit moment. In de afgelopen jaren is er het nodige veranderd op het gebied van erfrecht en belasting en deze veranderingen kunnen van invloed zijn op de keuzes die u heeft gemaakt in uw testament.

Notariskantoor Ten Brinke in Zaanstad en Janssen en Van Commenée Notarissen in Heemskerk zijn de notariskantoren die uw vraag beantwoorden.

Makelaar met extra aandacht

Wanneer uw huidige woning, om wat voor reden dan ook, niet meer bij u past, wilt u zich gaan oriënteren op een andere woning. Makelaar Annemarie Geels van ‘Huisinzicht’ kan u hierbij helpen en voor u optreden als aankoop- of verkoopmakelaar. Zij doet dit net iets anders dan de meeste makelaars: ze ontzorgt, biedt maatwerk en persoonlijke aandacht. Zo kan zij bijvoorbeeld ook helpen bij het regelen van de verhuizing, de taxatie van waardevolle spullen die niet mee kunnen verhuizen, de inrichting en aankleding van de nieuwe woning of het verzorgen van alle aansluitingen.

Annemarie Geels van ‘Huisinzicht’

Ook als u een erfenis heeft gekregen waar een woning in zit, kan zij van dienst zijn. Het is vaak een hele onderneming om zo’n woning, die nog vol met spullen staat, op te ruimen en te verkopen. U heeft misschien geen idee waar u moet beginnen of de tijd ontbreekt u. ’Huisinzicht’ helpt u graag in zo’n situatie, door overzicht te creëren en om u wegwijs te maken in de stappen die gezet moeten worden om een succesvolle verkoop van de woning te realiseren.

Leden van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond ontvangen 10% korting op de opstartkosten.

Administratieve en praktische hulp

Ook in een tijd van verdriet staat u er niet alleen voor. Wanneer een dierbare overlijdt heeft u het als nabestaande al moeilijk genoeg. Marianne Winter van ‘MARY regelt het wel’ neemt praktische en administratieve zaken graag uit handen.

Zo wordt alles in korte tijd geregeld en ervaart u de rust die nodig is om uw verdriet te verwerken.

Leden van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond ontvangen:

• een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek
  • 10% korting op de diensten van ‘MARY regelt het wel’

Mantelzorg

MantelzorgNL is de landelijke vereniging van en voor mantelzorgers. Zij maakt zich sterk voor alle mensen die belangeloos zorgen voor een ander en doet dit samen met 400 lokale mantelzorg organisaties. Wanneer u mantelzorger bent, heeft u soms behoefte aan hulp en ondersteuning, een luisterend oor of advies.

Leden van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond kunnen via het Steunpunt gebruik maken van de kennis en diensten van MantelzorgNL. Het Steunpunt is namelijk lid van MantelzorgNL en krijgt op die manier toegang tot alle informatie die beschikbaar is.

Gefilmde Memoires, verteld bij leven

VidiNova heeft een breed pakket aan diensten die ingezet kunnen worden bij een uitvaart (denk onder andere aan opnames, maken van presentaties, life registratie en verzorgen van audio/video-apparatuur). Maar zij kunnen ook uw levensloop in beeld brengen, gefilmd in documentairestijl, met de verhalen vanaf de kinderjaren tot aan het heden. Zo creëert u een belangrijk herinneringsdocument.

Door foto’s, video/film, ander materiaal zoals brieven en ansichtkaarten samen te voegen met passende muziek ontstaat een duidelijk en sfeervol beeld van uw levensloop. U wordt geïnterviewd door een familielid en wellicht kunnen anderen ook nog een bijdrage leveren aan de memoires? Sommige verhalen kunnen worden verteld op de locaties waar ze mee zijn verbonden; waardoor er nog meer emotie en beleving wordt toegevoegd aan de memoires.

Leden krijgen 10% korting op de tarieven van VidiNova.

Korting op uw Viva! Lidmaatschap

ViVa! Ledenservice is onderdeel van ViVa! Zorggroep, een organisatie die zich richt op wonen, welzijn en zorg in de directe leefomgeving. Zowel jong als oud kunnen van de ledenservice gebruikmaken. De abonnees van ViVa! Ledenservice krijgen korting op vele exclusieve diensten en cursussen. Veelgebruikte diensten aan huis zijn de kapper, pedicure, audicien en opticien.

Als u lid bent van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond, krijgt u jaarlijks € 2,50 korting op het ViVa! Lidmaatschap.

Meer informatie over alle dienstverleners en voordelen vindt u op deze pagina. Maar u kunt natuurlijk ook bellen met het Steunpunt voor Leden via 075-8200210 (op werkdagen tussen 10.00 en 14.00 uur) of mailen naar steunpunt@uitvaartvereniging.org