Categorie: Nieuwsbrief

Wie vraagt u om uw belangen te behartigen als u dat zelf niet meer kunt?

Er kunnen zich situaties voordoen in uw leven waardoor u zelf (tijdelijk) niet in staat bent beslissingen te nemen. Denk aan een grote operatie met langdurige revalidatie, een langer verblijf in het buitenland of dat uw geheugen langzaam steeds minder wordt. Uw partner of uw kinderen mogen niet ‘zomaar’ zaken voor u beslissen, uw geld uitgeven of bijvoorbeeld uw woning verkopen als u daar zelf niet meer kunt wonen.

Als u hiervoor niets heeft geregeld kan de kanton­rechter een mentor, curator of bewindvoerder
aanstellen. U heeft er dan zelf geen invloed meer op wie dat wordt.

U kunt ook zelf een volmacht of levenstestament afsluiten, daarvoor moet u wilsbekwaam zijn. Een
gevolmachtigde kan vervolgens o.a. uw bankzaken regelen.

In een levenstestament kunt u ook persoonlijke wensen opnemen. Bijvoorbeeld wie u als bewindvoer­
der wenst, wanneer u wel of niet medisch behandeld wilt worden, wie uw belastingzaken regelt of uw
financiële administratie voert. Een levenstestament loopt af op het moment dat u overlijdt. Op dat
moment komt een eventueel testament in beeld en worden zaken volgens het testament, of de geldende
wettelijke bepalingen, geregeld.

In een notendop schetst bovenstaande de mogelijkhe­den die u kunt treffen om goed voorbereid te zijn. Dat is een mooie manier om uzelf en uw dierbaren te ontlasten. Omdat elke situatie uniek is, is het ondoen­lijk hier alle mogelijkheden te benoemen.

Gelukkig starten we weer met de lezingen ‘Uitvaart en erfrecht’. U kunt na afloop van de lezing al uw nog overgebleven vragen aan de aanwezige notaris stellen. In het onderstaande activiteitenoverzicht ziet u wanneer een lezing bij u in de buurt gehouden wordt.

De deuren kunnen weer open!

De aankomende periode is er van alles te doen in onze uitvaartcentra. Hieronder vind u een overzicht van de activiteiten. Voor sommige activiteiten is het noodzakelijk om u aan te melden, deze activiteiten zijn aangemerkt met een *. Aanmelden kan telefonisch op 0800  0375 of per mail: steunpunt@uitvaartvereniging.org

Woensdag 11 mei:

Open dag uitvaartcentrum Heiloo

Begraafplaats of crematorium bezoeken

Begraafplaats bezoeken

Als u in de toekomst begraven wilt worden, heeft u vast een idee over ‘wat voor soort plekje’ bij u past. Vlakbij een struikje, met wijds uitzicht, onder een boom of er moet er juist een bankje bij geplaatst kunnen worden. Niet alle wensen zijn op alle begraafplaatsen te realiseren. Als u gaat wandelen over de begraafplaats van uw keuze, krijgt u een goed beeld van de mogelijkheden.

De meeste begraafplaatsen zijn vrij te bezoeken al gelden er wel openingstijden. Deze kunt u terugvinden op de website van de begraafplaats. Regelmatig worden er bij begraafplaatsen bijeen­ komsten georganiseerd waar u aan kunt deelnemen en zo de sfeer kunt ervaren. Denk aan een lichtjesavond, een allergedachtenis­ avond, een expositie of een lezing. Daarnaast wordt vaak de mogelijkheid van een rondleiding geboden en kunt u zo de mogelijkheden bespreken.

Ook crematoria staan open voor mensen die zich willen oriënte­ ren. Dit gaat altijd op afspraak omdat op dat moment de aula en koffiekamer niet in gebruik kunnen zijn.

U kunt dan voorgenoemde ruimtes bezoeken, maar ook de ovenruimte of de familiekamer. Zo kunt u de sfeer proeven en uw wensen bespreken van bijvoorbeeld de horeca. Ook bij crematoria zijn er regelmatig bijeenkomsten waar u aan kunt deelnemen. Deze informatie kunt u vinden op de website van het crematorium van uw keuze.

Filed under: Nieuwsbrief

Persoonlijke aandacht maakt het verschil

De Vraagbaak

Wensen en mogelijkheden die u heeft rondom uw toekomstige uitvaart of die van uw dierbare zijn niet de meest voor de hand liggende onderwerpen voor een gesprek. Toch kan het bespreken van deze wensen voor uzelf, maar zeker ook voor uw nabestaanden zorgen voor rust. Het neemt hen later zorgen uit handen en maakt het afscheid persoonlijker omdat zij weten wat uw wensen zijn.

Heeft u vragen over uw persoonlijke situatie en wensen? Wilt u graag weten wat een uitvaart kost en welke mogelijkheden er zijn binnen uw budget? Wij komen graag bij u langs voor een persoonlijk gesprek. Tijdens dit gesprek kunnen we bespreken wat uw wensen zijn, wat de mogelijkheden zijn voor, tijdens en na de uitvaart, en kunnen wij eventueel een globale kostenindicatie voor u maken.

Wilt u liever bij ons langskomen? Natuurlijk bent u altijd van harte welkom in een van onze uitvaartcentra. U kunt hiervoor een afspraak maken of langskomen bij De Vraagbaak. Iedere week zijn wij op verschillende dagen aanwezig op een aantal van onze locaties. U kunt hier tussen 10.00 en 12.00 uur vrijblijvend binnenlopen met al uw vragen. Gewoon een kijkje nemen in het uitvaartcentrum kan uiteraard ook.

Ledenconsulenten Maggie Boode en Mariska van Aarst

De Vraagbaak: Inlopen zonder afspraak!

Een aantal keer per week kunt u bij ons binnenlopen zonder afspraak. De koffie staat klaar en u bent van harte welkom met al uw vragen of om een kijkje te nemen tussen 10.00 en 12.00 uur in een van onze uitvaartcentra op de volgende dagen:

Maandag: Alkmaar, Edisonweg 15
Maandag: Heerhugowaard, Krusemanlaan 5
Dinsdag: Purmerend, Purmerweg 94
Woensdag: IJmuiden, Waalstraat 101

Filed under: Nieuwsbrief

Hoe ziet uw digitale erfenis eruit?

Digitale erfenis

Door het toenemende computer- en socialmedia gebruik hebben mensen tegenwoordig steeds meer wachtwoorden. Veel zaken regel je tegenwoordig digitaal, zoals bank- en overheidszaken. Daarnaast hebben veel mensen een socialmedia-account. Ook het gebruik van een digitaal fotoalbum komt steeds vaker voor. Waar vroeger oude foto’s in een schoenendoos zaten, staan ze tegenwoordig ‘in the cloud’.

Wanneer iemand overlijdt kan het moeilijk zijn om alle wachtwoorden te achterhalen, waardoor accounts blijven voortbestaan. Het kan confronterend zijn wanneer er een melding van Facebook komt dat iemand jarig is, terwijl deze persoon is overleden.

Wat kunt u doen om het uw nabestaanden zo makkelijk mogelijk te maken?

Er zijn verschillende manieren om uw digitale nalatenschap vast te leggen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een boekje of een document aan te maken. Daarin kunt u beschrijven welke online accounts er zijn en wat de wensen zijn voor deze accounts als u er niet meer bent. Bij social media sites kunt u vaak aangeven wat er met het profiel moet gebeuren na overlijden. Zo heeft Facebook de optie om een contactpersoon aan te wijzen die beslist wat er met uw profiel gebeurt na overlijden. Het profiel kan verwijderd worden, maar kan ook worden omgezet naar een herdenk­pagina.

Naast het zelf bijhouden van de wacht­woorden, kunt u er ook voor kiezen om een codicil te maken. Een codicil is een handgeschreven document waarin u uw wensen vast kunt leggen omtrent uw roerende zaken (schilderijen, sieraden, boeken, kleding etc.) en uw digitale nalatenschap. Een codicil is altijd handgeschreven en voorzien van een datum en een handtekening (anders is het niet geldig). Het is raadzaam om zo’n document te bewaren op een plek waar uw nabestaanden het snel kunnen vinden. Voeg het bijvoorbeeld bij een uitvaartpolis, of bij een lijst waarin de wensen staan beschreven voor de uitvaart.

Net als bij de “normale” nalatenschap kunt u er ook voor kiezen om uw digitale nalatenschap vast te laten leggen in een testament. Een testament voorkomt ruzie en onenigheid, en zorgt ervoor dat uw wensen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Een nadeel van een testament is echter wel dat het wat moeilijker aan te passen is. U moet hiervoor opnieuw naar de notaris en daar zijn vaak kosten aan verbonden.

Sommige websites zijn zo ingesteld dat er na een bepaalde periode een nieuw wachtwoord moet worden gekozen. Het is dan fijn als dit wachtwoord direct kan worden bijgewerkt in uw document. Een praktische oplossing is het aanmaken van een digitale kluis. Het wachtwoord van de digitale kluis kan worden opgenomen in het testament, maar de kluis blijft bij leven toegankelijk zodat wachtwoorden aangepast kunnen worden.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen, of wilt u hulp bij het in kaart brengen van uw digitale nalatenschap? Neem dan contact op met het steunpunt: 075 ‑ ­820 02 10

Mobiele Hospice Unit in het Zaans Medisch Centrum

Goededoelenfonds

Een bijzonder initiatief verdient een bijzondere bijdrage

Het komt voor dat mensen die (al langer) ernstig ziek zijn, niet hebben nagedacht over de plaats waar zij het liefst zouden willen overlijden. Soms worden zij, vanuit huis, onverwacht opgenomen. Wanneer zij ineens achteruit gaan, is een overplaatsing naar huis of een Hospice niet altijd meer mogelijk. Het ZMC is prachtig nieuw en mooi maar het blijft toch een ziekenhuis, waar de sfeer en de aankleding anders is dan thuis of in een Hospice.

Met een financiële bijdrage vanuit het Goededoelenfonds werd het mogelijk een Mobiele Hospice Unit (MHU) op te zetten. In een verrijdbare kast staan allerlei meubelstukken en accessoires om van iedere eenpersoonskamer binnen het ziekenhuis, een huiselijke en sfeervolle kamer te maken. Zo’n kamer straalt rust uit, voor de patiënt, zijn of haar naasten, verpleegkundigen en artsen. Alle medische (technische zaken) vervallen en dat geeft rust, het maakt het voor de patiënt en zijn/haar naasten makkelijker het leven af te ronden en los te laten.

De MHU bestaat o.a. uit: sfeervolle verlichting (staande lamp, tafellamp, waxinelichtjes), foto’s/schilderijtjes voor aan de muur, een sidetable, een gemak­kelijke stoel voor naasten die blijven waken, een foto­ en kaartenhouder, een Bijbel, een Koran, een fijn dekbed met hoezen zoals thuis, koffie­ en theemokken (i.p.v. een kartonnen bekertje), kussens en een plaid.

Wij vinden dat elke patiënt en hun naasten het verdienen om in rust en in een fijne sfeer afscheid te kunnen nemen van elkaar en van het leven. Er wordt heel veel gebruik gemaakt van de MHU en een complete 2e MHU is een grote wens.

Drs. Samira Barnas Msc, Programmamanager Oncologie
Karin Eikenaar (palliatief consulent ZMC)

Goededoelenfonds

Kent u een instelling die zich bezighoudt met ouderenzorg, zingeving, verliesverwerking, rituelen of terminale zorg? En kan die instelling financiële steun gebruiken bij een bijzonder project of initiatief? Het Goededoelenfonds van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond helpt.

Sinds 2012 ondersteunt het fonds projecten van verschillende organisaties die actief zijn binnen hetzelfde werkgebied als Associatie Uitvaartverzorging & Uitvaartverzorging IJmond. Wilt u meer weten over de projecten of over de voorwaarden van een aanvraag? Kijk op de pagina over het Goededoelenfonds.

Filed under: Nieuwsbrief

Hospices en opleidingen te gast in uitvaartcentrum

Als mensen in een Hospice worden opgenomen, betekent het dat de laatste levensfase is ingegaan. In een huiselijke sfeer worden zij en hun dierbaren zoveel mogelijk ontlast en professioneel verzorgd. In deze fase komen ook de vragen over het afscheid naar boven. Want hoe gaat dat eigenlijk? Wat kan er allemaal en waar krijgen we allemaal mee te maken? De medewerkers en vele vrijwilligers van het Hospice zijn vaak, naast de familie, het eerste aanspreekpunt. Zij weten uiteraard alles over de gang van zaken binnen het Hospice, maar hoe een uitvaartorganisatie werkt, wat zij kunnen betekenen en wat alle mogelijkheden zijn rondom ‘afscheid nemen’ is meestal minder bekend.

Associatie Uitvaartverzorging en Uitvaartverzorging IJmond nodigen daarom met grote regelmaat medewerkers en vrijwilligers van de Hospices uit op onze uitvaartcentra. Ze krijgen een rondleiding en een lezing over de laatste verzorging van een overledene en uitleg over zaken die men moet en kan regelen rondom een uitvaart.

De reacties zijn altijd heel positief. ‘Wat mooi dat dit kan’, ‘wat een prettige ruimte’ of ‘wat fijn dat ik dit nu weet’. Door deze mooie samenwerking kunnen zij uiteindelijk hun gasten geruststellen en beter voorbereiden op hun afscheid.

Deze lezingen met eventuele rondleiding geven we ook aan leerlingen van diverse zorgopleidingen in onze omgeving of (op hun niveau) aan leerlingen van basisscholen en middelbare scholieren.

Ronald van Leeuwen, manager verzorgingsteam

Wist u dat…

• De Vraagbaak weer is begonnen? In onze uitvaartcentra in Alkmaar (op maandag), Heerhugowaard op maandag), Purmerend (op dinsdag) en IJmuiden (op woensdag) is 1x per week de mogelijkheid om zonder afspraak binnen te lopen om al uw uitvaartgerelateerde vragen te stellen. Op alle genoemde dagen zijn wij aanwezig van 10.00 tot ­12.00 uur.
  • U een wensenlijst kunt invullen via onze website? En dat u deze steeds kunt aanpassen als uw wensen veranderen?
  • Het plastic waarin dit ledenmagazine verpakt zit, van suikerriet gemaakt is? Dat betekent dat de productie ervan heel milieuvriendelijk is. Weggooi­advies: bij het restafval (dus niet bij het GFT en ook niet bij het plastic).
  • Wij een nieuwe natuurlijke uitvaartkist in ons assortiment hebben? Deze uitvaartkist is vervaardigd uit natuurlijke materialen, en bevat geen lijm, schroeven of andere grondbelastende materialen.
Filed under: Nieuwsbrief

De voordelen van een lidmaatschap

U bent lid van de Uitvaartvereniging Associatie & IJmond. Soms merken wij dat mensen niet goed weten welke voordelen het lidmaatschap allemaal biedt.

De meest in het oog springende is natuurlijk de ledenkorting op de uitvaart, die in dit jaar € 682,- bedraagt *. En dat terwijl het lidmaatschap gratis is! Daarnaast is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan het Steunpunt voor Leden.

Maar kent u ook onze “Diensten voor Leden”?

Met een aantal dienstverleners hebben wij speciale afspraken gemaakt, waardoor u voordeliger bij hen terecht kunt dan zonder lidmaatschap. Het gaat om:

• Notariële diensten ­
  • Belastingadvies en ­-aangifte ­
  • Executeur en levensexecuteur ­
  • Makelaar met extra aandacht ­
  • Administratieve en praktische hulp
  • Uitvaart als herinnering ­
  • Ondersteuning bij rouw en verlies ­
  • Korting op uw Viva! Ledenpas ­
  • Mantelzorg.nl

Meer informatie

Meer informatie over alle dienstverleners en voordelen vindt u op de pagina Diensten voor leden. Maar u kunt natuurlijk ook bellen met het Steunpunt voor Leden via 075  820 02 10 (op werkdagen tussen 10.00 en 14.00 uur).

* Deze korting geldt niet bij Dela natura polis.

Nieuwe Ledenconsulent

Sinds 1 februari is er een wijziging bij de ledenconsulenten. We hebben afscheid genomen van Liesbeth Pauw, zij bekleedt nu een andere functie binnen het bedrijf en we hebben een nieuwe ledenconsulent mogen verwelkomen! Graag stelt zij zich hieronder aan u voor:

“Mijn naam is Mariska van Aarst. Sinds 2017 ben ik werkzaam als uitvaartbegeleider en relatiebeheerder bij Associatie Uitvaartverzorging en Uitvaartverzorging IJmond. Een heel bijzondere werkgever waarbij ik mensen mag bijstaan op een kruispunt in hun leven namelijk het afscheid nemen van een dierbare. Wanneer het afscheid warm en persoonlijk is, verzacht dat het rouwproces.

1 februari ben ik gestart als Ledenconsulent. Een prachtige aanvulling op bovenstaande taken. Leden op weg helpen bij diverse vraagstukken als ‘waar heb ik recht op als mantelzorger’ of ‘ik ga binnenkort kleiner wonen maar waar moet ik met al mijn spullen heen’. Maar ook de weg wijzen binnen wet­ en regelgeving, een begroting maken voor uitvaartwensen of het geven van een lezing behoort tot de werkzaamheden. We komen elkaar dan vast ook eens tegen!”

Mariska van Aarst